Echilibru în educație



http://ac-psihologie.ro/blog/echilibru-in-educatie/

De la bun început, menționez că am împrumutat acest titlu de la o serie de emisiuni online (post tv Publive).
Mă voi referi întăi la echilibrul psihologic. Acesta nu este deloc ceva static și el are legătură doar în parte cu ceea ce se observă la suprafață, în comportament.
Echilibrul nu inseamnă să te cenzurezi. Putem spune că este exact inversul și anume o manifestare corelată a tuturor forțelor psihice. Cum? Prin armonizarea acestor forte, prin conștientizarea lor și folosindu-ne de o abilitate cognitivă numită rațiune. Nu prin „îngrădire”.
Echilibrul nu se poate identifica doar din aspectele exterioare. O persoană poate părea liniștită, calmă și am putea spune că este echilibrată. Această imagine pe care ne-o prezintă poate fi doar  „masca”, o aparență. Uneori acest comportament poate ascunde o neîncredere în sine sau chiar depresia. Echilibrul psihic trece de aceste aparențe, este unul dinamic și înseamnă stăpânirea forțelor contradictorii din psihicul nostru, conștientizarea lor.
Orice persoană întâmpină pe parcursul vieții situații psihostresante, psihofrustrante și psihotraumatizante pe care le poate considera depășite. Așa le consideră, le poate nega fără a le accepta. Una sau mai multe din aceste situații perturbatoare, din trecut, se pot uni într-o traumă, generând un conflict intrapsihic, o tensiune psihologică care la rândul ei va putea determina un nivel scăzut de satisfacție și împlinire. Se intră astfel într-un cerc vicios. Tensiunea psihică provoacă frustrare, nemulțumire și boală somatică. Frustrarea, nemulțumirea și boala somatică, la rândul lor, generează tensiune psihică.
Spargerea acestui cerc vicios și atingerea unei stări de echilibru psihologic, inevitabil a unei mai bune stări de sănătate, constă în respectarea unor principii generale pe care este de droit să le înveți. Iată câteva:
-        Să te detașezi, liniștindu-ți mintea. Într-o anumită situație, îți concentrezi toată atenția asupra acelei situații și te implici total în ceea ce faci. Altfel, riști să trăiești constant în altă parte, fără a te putea bucura de momentul prezent. Vei fi astfel prizonierul fie viitorului și anxietăților sale sau trecutului cu elementele sale depresive. Deci, aici și acum!
-        Ieși din rutină, încearcând lucruri noi. Stările conflictuale interne ne determină constant să construim rutine rigide și constrictive. Ele duc la intrarea într-un stadiu de aplatizare și uniformizare și ulterior poate chiar la demențe. Deci, să nu treacă o zi fără să înveți ceva nou!
-        Să acceptați un refuz. Avem dreptul toți să decidem dacă ceva ne place sau nu ne place, dacă vrem sau nu vrem un anumit lucru atâta timp cât această alegere nu încalcă drepturile celorlalți. Încălcarea refuzului unei alte persoane este echivalentul unui abuz.
Starea de sănătate mintală și echilibru psihologic este o stare care se învață, se construiește și se dezvoltă și nu este un element a priori. Aceasta presupune efort, concentrare, înțelegere, curiozitate și cumpătare.
Citiți articolul integral pe AC PSIHOLOGIE

Comentarii

Postări populare