4 strategii pentru reglarea emoțiilor

 


 

Reglarea cu succes a emoțiilor este una dintre marile provocări ale vieții. Unele strategii de reglare a emoțiilor au mai multe de recomandat decât altele, iar modul în care ne reglăm emoțiile are efect asupra felului în care ne simțim dar și asupra relațiilor și activităților noastre.

Poate fi de ajutor dacă reușim să acceptăm părerea cuiva cu care nu suntem de accord sau să ne calmăm într-o situație tensionată.

Reglarea emoțională se referă la răspunsul nostru emoțional la o anumită situație. Este încercarea, fie deliberată, fie automată, a unei persoane de a influența ce emoții să aibă, când și cum să le aibă și cum să le exprime.

Când procesul de influențare este deliberat sunt necesare resursele atenției și voinței și presupune cel puțin un obiectiv explicit. În schimb, procesarea automată este inițiată de simpla înregistrare a intrărilor senzoriale, care la rândul său activează structurile de cunoaștere (scheme, scripturi sau concepte) care formează alte funcții psihologice. Pentru multe funcții, cum ar fi mersul pe bicicletă sau mersul pe jos, nu mai ezităm să fim de acord că acestea pot fi efectuate automat după ce au fost învățate temeinic.

Două dintre strategiile utilizate în mod obișnuit pentru reglarea emoției ar fi reevaluarea și suprimarea. Prima vine devreme în procesul de generare a emoției. Reevaluarea constă în schimbarea modului în care o situație este interpretată astfel încât să scadă impactul său emoțional.

A doua, suprimarea, vine mai târziu în procesul emoțional-generativ și constă în inhibarea semnelor exterioare ale sentimentelor interioare. În urma studiilor experimentale se consideră că reevaluarea este de multe ori mai eficientă decât suprimarea.

Reevaluarea scade experiența emoțională și expresia comportamentală și nu are impact asupra memoriei. Prin contrast, suprimarea scade expresia comportamentală, dar nu reușește să scadă experiența emoțională și afectează de fapt memoria.

Când un individ participant la o situație o evaluează ca fiind relevantă pentru obiectivele sale (Frijda, 1988; Gross & Thompson, 2007) apar emoțiile. Se presupune o succesiune acronologică a evenimentelor, implicând, o situație reală sau imaginară; atenția și evaluarea situației (evaluare) de către individ; un răspuns emoțional.

Putem diminua, intensifica sau menține intensitatea emoției, în funcție de scopurile pe care le avem, le putem controla. Cu alte cuvinte, emoțiile sunt „maleabile”.

4 strategii pentru reglarea emoțiilor

Oamenii folosesc diferite strategii de reglare emoțională. Printre ele, 4 strategii pentru reglarea emoțiilor, despre care scriem astăzi, sunt :

  • reevaluarea cognitivă ceea ce presupune reinterpretarea unei situații pentru a-i schimba relevanța emoțională, este o formă conștientă care constă în schimbarea înțelesului a ceea ce este perceput,
  • acceptarea,
  • distragerea atenției,
  • supresia expresivă adică încercarea de a inhiba sau reduce exprimarea comportamentală a trăirilor emoționale.

S-a descoperit că oamenii tind să folosească mai multe strategii simultan. Dacă una dintre ele nu funcționează, trec imediat la următoarea. Și nu în ordinea expusă puțin mai sus. Există și alte strategii cum ar fi: evitarea, umorul, ruminația, rezolvarea de probleme, etc.

Articol integral pe AC Psihologie

https://ac-psihologie.ro/blog/4-strategii-pentru-reglarea-emotiilor/ 

Comentarii

Postări populare